سفاح سناب شات
الليلادى.. حيبقى عدى ٣ سنين عالحادثة اللي حصلت لمنى والليلة المرعبة اللي عاشتها واللي كانت فيها على وشك .. انها تبقى ضحية ل snapchat .. هي فاكرة تفاصيل اليوم ده كله كأنه امبارح .. عشان كده هي طلبت مني .. اني احكيلكوا القصة
القصة ابتدت لما منى كان عندها ١٧ سنة ولانها كانت صغيرة وقتها.. مكنش ليها اوي ف السوشيال ميديا .. كانت علطول لابسة السماعات بتاعتها و بتسمع اغاني .. بس بمرور الوقت .. ابتدى يبقى عندها اصحاب كتير عشان كده ابتدت انها تتغير و كان لازم يكون عندها برامج سوشيال ميديا عشان تقدر تتواصل مع اصحابها .. فالاول كان انستاجرام بعد كده تويتر و اخيرا .. سناب شات !
فالبداية مكنتش بتحبه.. و مكنتش بتستخدمه كتير.. لكنها بعد فترة.. ابتدت انها تحبه و تتعود عليه.. لدرجة انها كانت بتحط اكتر من ١٠ ستوريز كل يوم ..
بس للأسف ..مكنتش تعرف ان البرنامج ده حيكون هو السبب.. ف اسوء تجربة مرت بيها فحياتها .
منى كانت قاعدة فالفصل مع اصحابها بيتفقوا حيعملوا ايه فالويك اند لما جالها اول مسج عالسناب شات .. فالوقت ده تليفونها رن .. مخدتش بالها منه لانها كانت مركزة مع اصحابها .. لكن صحبتها سارة هي اللي خدت بالها منه و قالتلها ان جالها رسالة.. وابتدت تضحك و تقولها انتي من امتى بتكلمي ولاد ؟!
منى ارتبكت و قالتلها انتي بتقولي ايه ؟!
فالوقت ده سارة صحبتها اخدت منها الموبايل و قالتلها مين user22 ؟
منى اخدت التليفون و ابتدت انها تبص عالرسالة اللي جتلها .. كانت فويس نوت علي snapchat من حد اسمه user22 .. الشخص مكنش عند منى عشان كده قالتلهم انها متعرفش مين ده .. ابتدوا انهم يحاولوا يوقعوها و يقولولها تعترف بس هي كانت بتقولهم انها بتقول الحقيقة و انها فعلا متعرفش مين الشخص ده .
منى سألت سارة هى ازاي عرفت انه ولد .. سارة جاوبت عليها بأن مفيش بنت حتستخدم اسم مش مفهوم زي الاسم ده .. و كمان منى متعرفش صحاب تانيين غيرهم .
سارة كان عندها حق .. برغم ان منى كانت بتستخدم السوشيال ميديا كتير لكنها كانت بتتكلم بس مع اصحابها .. عشان كده هي مكنتش اجتماعية زي ما كانت فاكرة ..
فالوقت ده منى قررت انها تسمع الرسالة اللي جتلها .. ابتدت تلبس السماعات و شغلتها .. فالاول مكنش فيه اي صوت .. هدوء تام لمدة ٣٠ ثانية .. بعدها ابتدت انه تسمع صوت كاميرا .. نفس الصوت اللي بيظهر لما حد ياخد صورة وكان وراه علطول صوت حد بيصرخ جامد و بيقول chait !
الكلمة كانت كأن حد عايز يقول شات بس بينطقها غلط او مش عارف ينطقها .
فالوقت ده كانوا اصحابها بيسألوها عن الرسالة.. عشان كده منى شالت السماعات و ابتدت انها تشغلها .. كلهم اتفجأوا ماللي سمعوه لحد ما سمعوا صوت سارة و هي بتضحك و تقول ده تريند سخيف حد يضغط عالكاميرا snap و بعدها يصرخ بصوت عالي و يقول chaaat ..
Sbapchat
فاللحظة دي كان ده التفسير الوحيد للرسالة .. خصوصا مع كمية التريندات اللي بتظهر كل شوية كان ده شئ منطقى .. عشان كده قرروا انهم يتجاهلوا الرسالة دي و يكملوا يومهم عادي.. بس بيني و بينكم .. منى كانت حاسة ان الرسالة دي .. مش مجرد رسالة .. !
خلال الأسابيع اللي بعد كده منى كان بيجلها نفس الرسالة ف اوقات مختلفة من اليوم .. ف نص الليل و هي نايمة و هي فالحمام او حتى لما كانت بتخرج مع صحباتها كان بيجلها نفس الرسالة.. سارة كانت بتقولها ان ده مجرد تريند .. بس الظاهر ان منى كانت هي الوحيدة اللي بتجلها الرسالة دي .
حاولت انها تكلم الشخص المجهول ده و تسأله هو مين و عايز منها ايه ؟! لكنه مكنش بيرد و كان مستمر ف انه يبعت نفس الرسالة مرة ورا مرة .
بمرور الوقت.. منى قررت انها تتجاهل الرسالة دي خالص و ابتدت انها تقنع نفسها ان ده مجرد spam و ان ده مش شخص حقيقي ..
و ف يوم ١٣ نوفمبر ... اهل منى كانوا مسافرين عشان يحتفلوا بالويك اند و منى كانت لوحدها فالبيت ..
كانت قاعدة جمب الشباك بتقرا قصة لما فجأة تليفونها رن ..
مسكت التليفون و بصت لقت نفس الرسالة اللي بتشوفها بقالها اسابيع .. فويس نوت من user22.
منى كانت علطول بتشغل الرسالة و تسمعها ف كل مرة على امل انها تسمع حاجة مختلفة.. بس المرادي مكنتش لابسة السماعات عشان كده قررت انها تشغلها بصوت عالي و تسمع و كالعادة صوت الكاميرا snap و بعدها chat ..
بس المرادي بعد مسمعت الرسالة اتجمدت ف مكانها .. ممكن عشان مكنتش لابسة السماعات زي كل مرة .. بس منى بتحلف انها المرادى و هي بتسمع الفويس .. سمعت صوت كاميرا حقيقية بتاخد صورة .. الصوت كان جي من برة .. كانت خايفة جدا..لدرجة انها لفت ببطئ عشان تبص عالشباك و فجأة .. شافت راجل ورا الشباك لابس قناع و ماسك كاميرا ف ايده ..
منى صرخت بكل قوتها على امل انه يخاف و يجري لكنها اتفجأت.. انه بيقرب عليها اكتر لحد م وصل للشباك و اكتشف انه مقفول .. فضل واقف برة يبصلها جامد .. بعدها ابتدى يصرخ بصوت عالي و يقول jaade chaait
منى فضلت واقفة متسمرة ف مكانها و مش عارفة تتصرف بس اللي عمله الراجل ده بعد كده كان اكتر حاجة رعبتها ..
ابتدي انه يستخدم وشه عشان يكسر ازاز الشباك .. منى كانت شايفة الازاز و هو بيتكسر عالارض و بيجرح وشه جامد لكنه فضل مكمل فاللي بيعمله.
فالوقت ده القناع كان وقع و منى قدرت انها تشوف وشه كويس ..
كان شكله راجل كبير فالستينات شعره كان خفيف .. و اسنانه كانت سودا و شكلها بشع ..
منى مكنتش عارفة هي ليه مجرتش و هربت ولا ليه مكلمتش الشرطة .. كل اللي كانت عارفاه انها مش قادرة تتحرك مالخوف و انها شكلها حتفضل واقفة لحد متشوف نهايتها !
فاللحظة دي كان الازاز اتكسر .. و الراجل اللي كان وشه كله دم دخل الاوضة اخيرا ..
ابتدي يمسكها جامد من كتفها و يبصلها ف عينيها .. عينه الشمال كانت مجروحة جامد و كانت كلها دم .. كمان كان فيه ازاز كتير على وشه ..ف وسط كل ده منى ابتدت تفكر يا تري هو ممكن يعمل فيا ايه و هل فعلا ممكن دي تكون نهايتي ؟!
عقلها كان بيصرخ فيها انها تتحرك او تعمل حاجة .. بس جسمها كان مشلول و مش قادر .. ابتدي يفتح بقه و يردد نفس الكلمة اللي كان بيقولها بس المرادي كان بيقولها بصوت هادي ..
ريحته كانت وحشة جدا و بالرغم من كده منى مكنتش قادرة تنطق بكلمة .. ابتدى يكرر الكلمة بس بصوت أعلى cheat
فاللحظة دي منى جمعت كل شجاعتها و قالتله ف وشه انا مش فاهمة انت تقصد ايه و قبل متكمل الكلمة رفع ايده و ضربها على وشها ضربة قوية لدرجة ان مناخيرها اتكسرت مالضربة .. و ابتدى يصرخ فيها و يقول cheat shade jade
فالوقت ده دي منى كانت حاسة انه خلاص حيموتها و ابتدت تستسلم لده .. لحد م فجأة ابتدت تسمع حد بينادي اسمها..
كانت جارتها اللي ساكنة جمبها و ابتدت تقولها انها سمعت صوت دوشة عندها عشان كده جت تطمن عليها ...
فاللحظة دي منى ابتدت تصرخ باعلى صوتها لدرجة ان صوتها ابتدى انه يروح و ابتدت جارتها تعرف ان منى مش بخير ...
و ف عز مالراجل كان مشغول بصوت الخبط اللي عالباب منى بدون اي تفكير جمعت كل قوتها و راحت ضرباه ضربة قوية جدا بين رجليه وقع بسببها عالارض و هو بيصرخ .. منى ابتدت تجري على اوضتها و قفلت وراها الباب بالمفتاح .. بعدها ابتدت تسمع صوته و هو بيصرخ و بيحاول يفتح الباب ..
فضلت قاعدة ف اوضتها مرعوبة و بعد وقت مش كبير ابتدت انها تسمع صوت سرينة الشرطة .. و فجأة صوت الراجل اختفى و دخلت عليها شرطية و سألتها اذا كانت كويسة ؟
ابتدت تبص برة الاوضة و لقت اتنين من الشرطة ماسكين الراجل اللي اقتحم بيتها.. و ابتدت الشرطية تطمنها انهم قبضوا عليه و انها دلوقتي بخير .. فالوقت ده منى اترمت بين ايديها و قعدت تعيط.. و بعد الحادثة دي أخدوها عالمستشفى..
وبعد ما اهلها سمعوا القصة فالاخبار رجعوا علطول عشان يشوفوا بنتهم .. واول م منى اتحسنت راحت قسم الشرطة عشان تقول كل اللي حصل فاليوم ده.. كمان باباها كان عايز يعرف مين الراجل اللي عمل كده ف بنته ؟!!
و علطول الشرطة اخبرت باباها باسمه و انه كان ظابط فالجيش قبل ميسيب الجيش و يتحول لمصور .. لانه أثناء الحرب اتعرض لاصابات شديدة جدا خلته عنده ميول عدوانية ..
كمان قالوله انه حاول انه يرجع لعيلته لكنهم مقدروش يستحملوا سلوكياته و بعد مشادة كبيرة مع احد افراد عيلته قرروا انهم يدخلوه مصحة نفسية ... قعد فيها ٦ سنين.. كانت حالته بتتدهور لدرجة انه فقد الذاكرة و القدرة على الكلام لحد م هرب من ٦ شهور ...
و لما منى سألت الشرطي هو ليه كان بيطاردها و ازاي عرف مكانها و كان بيبعتلها رسايل.. ردوا عليها بأنهم لقوا معاه تليفون و انه كان بيستخدم snapchat كوسيلة انه يقدر بيها يكلم اهله وانه فضل يدور على اسم بنته لحد م لقى اسمها و افتكر انها بنته و عشان كده ابتدى انه يتتبع مكانها و يطاردها...
كمان الشرطة لقت صور كتير لمنى على كاميرة الراجل ده ..
و برغم ان عدى وقت كبير عالقصة دي ..الا ان منى عمرها م هتنسى اليوم ده و كل مرة بتروح فيها اي مناسبة سواء فرح او عيد ميلاد بتبقى لسه خايفة من صوت الكاميرا لانها مجرد متسمع صوت ال snap بتاع الكاميرا.. بتسمع جواها صوت مكتوم بيصرخ و يقول chat !
اشترك في قناتنا عاليوتيوب
تابعنا على صفحتنا عالفيسبوك
اشترك في جروب الفيسبوك
تابعنا على صفحتنا عالانستاجرام
تابعنا على قناتنا عالتيك توك
تابعنا على صفحتنا على تويتر
تعليقات
إرسال تعليق