القائمة الرئيسية

الصفحات

قصص رعب انيميشن | المستشفى المسكونة | رعبيات



المستشفى المسكونة


 انا و نور مراتي 

كنا مدمنين رحلات و سفر على الطريق

لكن الشئ الاكيد اننا مكناش حنعيش الليلة المرعبة دي

لو كان حبنا للرحلات و السفر 

فضل ف حدود المعقول


ف ليلة رعدية فالشتا اللي فات

انا و نور كنا راجعين من رحلة 

على الطريق السريع 

وقتها المطر كان ابتدا انه يزيد جامد

و كان من الصعب جدا 

السواقة عالطريق ف وسط الامطار 

و العاصفة الرعدية 

عشان كده وقتها

قررنا اننا نقف .. على جنب الطريق


ووقتها انا كنت قلقان جدا

لأن الوقوف عالطريق بليل 

و ف وسط العاصفة دي

مكنش أأمن حل بالنسبالي 

و كنت قاعد بفكر ف اي حل تاني لحد م نور قالتلي


نور : تامر بص .. فيه مبني عالشمال قريب مننا 


وقتها بصيت بسرعة

و شفت فعلا مبني قديم 

كان موجود عالطريق وسط الاشجار 


نور : تعالا نروح هناك

يمكن نلاقي اي مخبأ لحد الصبح


فاللحظة دي اقتنعت بالفكرة لأنها اكيد أأمن 

من وجودنا عالطريق

عشان كده وقتها لفيت بالعربية

واتجهت عالمكان

لكني اول م وصلت هناك

اكتشفت ان المبنى

عبارة عن مستشفى مهجورة 


وقتها نزلنا مالعربية و جرينا بسرعة دخلنا جوه المستشفى 

الباب الازاز بتاع دخول المستشفى 

كان مكسور بالفعل

واول م دخلت جوه

لاحظت من منظر المدخل

ان مفيش اي مخلوق 

دخل المبني ده من فترة كبيرة


كان فيه كراسي و ترابيزات مكسورة 

و ازاز متكسر ف كل مكان

و مياه المطر كانت بتدخل جوه المبني 

من خلال الشباك المكسور


صوت مياه المطر و هي بتقع عالارض 

مع صوت الهوا الشديد اللي كان داخل مالشباك المكسور

كان عامل صوت مرعب جدا فالمكان


وقتها نور قالتلي بصوت واطي

نور : شكلها مغامرة جديدة


نور مراتي

كانت بتكتب قصص رعب بالفعل

عشان كده الاجواء دي

كانت بتثير فضولها جدا

و كنا بالفعل لينا مغامرات كتير ف اكتشاف اماكن قديمة و  مهجورة

بسبب هوايتها ف كتابة القصص المرعبة


وقتها ابتسمت و قلتلها 

انا : شكلها كده فعلا .. تعالي ناخد لفة فالمكان

مين عارف .. يمكن تطلعي ب قصة جديدة مالمكان ده


لكني لو كنت اعرف وقتها .. ان الرد بتاعي ده

حيكون حقيقة مرعبة عشناها فالليلة دي 

انا كنت مشيت و هربت م المكان ده ف نفس اللحظة


بعدها انا و نور ابتدينا اننا نستكشف المكان

و شغلنا الفلاش الموجود ف موبايلاتنا 

كان فيه ممر  طويل موجود على شمالنا

و كان موجود فيه اوض كتير


ابتدينا نتحرك فالممر

و فتحنا اول باب 

كان موجود هناك


كان موجود جوه سرير قديم جدا و متهالك

و كان فيه جمبه ترابيزة و كرسي

لكن الشئ الغريب اللي لفت انتباهي وقتها

كانت احزمة كتير .. مربوطة ف كل حتة ف السرير

انا عمري ف حياتي م كنت شفت سراير مستشفى بالمنظر ده

كل الاوض كانت نفس المنظر 

كل سرير موجود ف كل اوضة

كان فيه احزمة كتير مربوطة فيه


بعدها نور ابتدت تزهق مالمكان و قالتلي

نور : مفيش اي حاجة مثيرة هنا

تعالا نطلع الدور اللي فوق 


وقتها اتجهنا فعلا للسلالم الي كانت موجودة على يميننا

و طلعنا الدور اللي فوق

و اثناء م كنا طالعين

كان فيه خيوط عناكب .. و تراب كتير موجود ف كل مكان

واول م وصلنا للدور اللي فوق 

كان الممر مليان ازاز مكسور 

و هدوم مقطعة مرمية عالارض ف كل مكان 

و اول م بصيت جمبي

شفت رسومات مرعبة مرسومة عالحيطة

كانت عبارة عن جماجم و وجوه شياطين مرسومة ف كل مكان

و كان مكتوب جمبها ب لون احمر 

اقتلهم .. اقتلهم كلهم


وقتها ابتديت احس ب توتر بعد اللي شوفته و قلت ل نور

انا : نور .. انا شايف اننا نرجع العربية احسن

اكيد المطر شوية وحيقف 


لكن وقتها نور جاوبتني بسخرية 

نور  : ليه ! انت خايف يا تامر ؟! 


وقتها مردتش عليها 

لأني عارف اني لو كنت قلتلها اللي كنت حاسس بيه وقتها

كانت حتضحك عليا اكتر


بعدها ابتدينا نتحرك تاني فالممر 

صوت العاصفة الرعدية اللي كانت برة

مع المبني الفاضي اللي كنا فيه

كان عامل صوت صدى مرعب فالممر


واول م وصلنا لنهاية الممر

شوفنا باب كبير كان مقفول

و كان مكتوب عليه

غرفة العمليات


وقتها نور كانت مشغلة فلاش الموبايل 

و قاعدة بتتفرج عالرسومات اللي كانت موجودة عالحيطة


انا : تفتكري ايه اللي ممكن يكون حصل هنا ؟!

ردت عليا 

نور : دي مجرد اوضة عمليات يا تامر

انت ليه بتتصرف بخوف كده ؟!


رديت عليها ب عصبية

انا : لأن المكان هنا منظره مش طبيعي يا نور

الجو كله مريب و مرعب

انا بجد مش عارف انتي ازاي مش حاسه ب كل ده 


وقتها نور بصتلي ب سخرية و قالتلي

نور : اهدى طيب .. دي مجرد مستشفى مهجورة مش اكتر

احنا بس حنستكشف المكان .. و بعدها حنمشي من هنا 

اهدى بقى و بطل تعقد كل حاجة


وقتها سكت و قلت بيني و بين نفسي

يمكن انا فعلا اللي خايف و بتصرف كأني طفل صغير

لأن كان واضح جدا وقتها ان مفيش اي حد موجود فالمكان

غيرنا احنا الاتنين


بعدها ابتدينا نتحرك لحد م وصلنا ل باب اوضة العمليات

واول م وصلنا هناك

نور زقت الباب بايديها

و بصوت مرعب و غريب

الباب اتفتح


انا عمرى ف حياتي م شفت سرير عمليات بالمنظر ده

كان شكله كأنه كرسي متحرك

لكن كان مربوط فيه كلابشات و احزمة جلد كتير

و مكان مسند الراس

كان برده مربوط فيه حزام كبير


فاللحظة دي

لاحظت ان وش نور ابتدى يتخطف

كانت بتبص عالحاجات الموجودة

و الرعب ظاهر على وشها 


ابتديت اقرب من طاولة العمليات 

كان موجود ادوات كتير مرمية فوقيها 

لكن كان شكلها مختلف تماما عن اي ادوات جراحية

و السكاكين  الموجودة

كانت كانها مناشير 

و كان جمبهم

فيه شنيور كبير موجود عالطاولة 

وقتها مسكته و قلت ل نور 

انا : تفتكري ايه سبب وجود حاجة زي دي هنا ؟!


لكن وقتها 

نور ابتدت تبص عالطاولة و هي خايفة و قالتلي

نور : ايه الحاجات دي !

معتقدش ان دي ممكن تكون مستشفى عادية 


وقتها اتفجأت من ردها و سألتها

انا : نعم ! قصدك ايه ؟!

ردت عليا بصوت مكتوم 

نور : متهيألي ان دي كانت مصحة 

يعني .. للناس المضطربين نفسيا 

عشان كده فيه كلابشات و احزمة جلد مربوطة ف كل مكان 

اكيد المرضى اللي كانوا هنا .. كانوا عدوانيين جدا


وقتها ابتديت اقتنع باللي نور قالتهولي

لكن قبل م اعلق على كلامها

عيني وقعت على طرف الشنيور اللي كنت ماسكه ف ايدي

بصيت ل نور و قلتلها بصوت مفجوع

انا : انا شايف ان فيه حاجة موجودة على طرف الشنيور ده

ممكن تنوريلي بالفلاش


و بمجرد م نور نورت بالفلاش

لاحظنا وجود بقع دم ناشفة 

كانت موجودة على طرف الشنيور


وقتها ضربات قلبنا ابتدت تزيد

و كنا حاسين بالرعب مالمكان اللي كنا فيه

ابتدينا نفحص كل الادوات اللي كانت موجودة عالطاولة

وكانوا تقريبا

كلهم عليهم بقع دم 


بعدها نور لاحظت وجود تلاجة كبيرة ف اخر الاوضة

و علطول جريت عليها و فتحتها

لكنها بمجرد م فتحت باب التلاجة

ابتدت تصرخ بصوت عالي

وقتها جريت عليها لحد م وصلت عند التلاجة

لكن اللي شوفته وقتها

خلاني احس ب رعشة ف جسمي كله


التلاجة كانت مليانة برطمانات كبيرة

كان شكلها قديم جدا و ريحتها بشعة 

و كان حواليها حشرات كتير

كان كل برطمان منهم 

موجود فيه اعضاء بشرية 

برطمان فيه ودان و التاني فيه مناخير

والتالت لسان و صوابع و مخ بني ادم

و كان اخر برطمان

موجود فيه راس بشرية


وقتها مكناش مصدقين عينينا ماللي كنا شايفينه قدامنا 

بعدها اخدت البرطمان اللي فيه راس بشرية و حطيته عالطاولة

و بعدها نور قالتلي

نور : انا بجد مش مصدقة انهم كانوا بيعاملوا المرضى بالطريقة الوحشية دي


كانت راس راجل

و عينيه كانت مقفولة

وشه كان شكله مرعب جدا انك تبصله

لكن اللي حصل بعدها 

لسه لحد دلوقتي بيسببلي صدمة

كل م بفتكره


انا و نور كنا قاعدين بنبص عالراس الموجودة جوه البرطمان

لما فجأة


الراس فتحت عينيها

و ابتدت تبص علينا من جوه البرطمان

ابتدينا نرجع لورا من كتر الصدمة اللي خدناها

لكن بعدها

الراس ابتدت تبتسم ابتسامة مرعبة 


وقتها نور صرخت بأعلى صوتها 

و ابتدينا اننا نجري مالمكان

عشان ننقذ حياتنا


واول م بصيت ورايا

شوفت اشباح كتيرة جدا لونهم اسود

كانوا بيجروا ورانا فالممر

و كانوا بيهمسوا ب لغة جنية مرعبة


ابتدوا يفردوا ايديهم لقدام عشان يمسكونا

و ابتدوا يجروا اكتر ورانا


وقتها بصيت ل نور و قلتلها وانا مرعوب 

انا : اجري يا نور بسرعة .. 

بسرعة .. الاشباح جايين ورانا


و بعدها 

انا و نور قدرنا اننا نخرج برة المستشفى و نركب العربية

كنا شايفين الاشباح دي و هي واقفة قدام العربية بتاعتنا

و كنا سامعين اصوات صريخ و عياط لناس كتير

خارجة من جوه المستشفى 

كانت كأنهم بيصرخوا و بيعيطوا من كتر الالم


و بمجرد م دورت العربية 

الاصوات ابتدت تعلى اكتر و اكتر

و من غير اى وقت للتفكير

علطول ابتديت ادوس بنزين و اتحرك بسرعة بالعربية 

لحد م هربت مالمكان 


مش قادر افسرلكم لو سألتوني

احنا ازاي هربنا مالمكان فالليلة دي و رجعنا لبيتنا

لأن كل الي انا فاكره

اننا نجحنا بالفعل 

و بسبب ده

احنا لسه عايشين لحد النهارده 


بعدها نور ابتدت تعمل ابحاثها بخصوص المستشفى المهجورة دي

و قدرت بالفعل انها تتكلم مع ناس يعرفوا معلومات عنها

و اللي قالولها وقتها

ان المستشفى دي كانت مصحة نفسية

للمجرمين المضطربين نفسيا 

لكن الدكاترة اللي كانوا بيديروا المكان

كانوا بيعذبوهم و بيجربوا فيهم عمليات بشعة و غير آدمية

و ان الناس المحيطين بالمكان 

كانوا بيخافوا من انهم يقربوا مالمستشفى ..حتى ف عز النهار

لأنهم بيؤمنوا ان ارواح المرضى دول

سكنت جوه المستشفى 

و مستنية اي حد يقرب من هناك

عشان تردله اللي حصل فيها





اشترك في قناتنا عاليوتيوب

تابعنا على صفحتنا عالفيسبوك

اشترك في جروب الفيسبوك

تابعنا على صفحتنا عالانستاجرام

تابعنا على قناتنا عالتيك توك

تابعنا على صفحتنا على تويتر

تعليقات